Tatueringsborttagning

Har du ångrat dig eller tröttnat på din tatuering så går det att ordna.

Vi använder det senaste inom högteknologisk laserutrustning Fotona Starwalker i kombination med Frac T som är en unik förbehandling där man med laser gör små kanaler i huden för att effektivast ta bort din tatuering. Via Frac T kommer laserbehandlingen ner på djupet och slår ut pigment med bättre resultat.

För bästa resultat krävs flera behandlingar med minst 6-8 veckors mellanrum för att kroppen ska hinna med att frakta bort det färgpigment som splittras vid varje behandling. Tatueringen bleknar till slut bort helt eller lämnar eventuellt en skugga kvar på huden.

Pris från 2500 kr

Mer om tatueringsborttagning med laser

Laserbehandling påverkar huden på ett sätt som enklast kan liknas vid ett ytligt brännsår, du blir röd och svullen och ibland kan vissa personer få blåsor. Eftervården är egentligen inte konstigare än vad du fick göra efter att du hade tatuerat dig.

Många blir svullen och öm på det behandlade området men det släpper som regel efter någon dag.

Vissa reagerar med att de får en sårskorpa eller eller blåsor inom 8-72 timmar. Det är ingen fara och inte någon indikation på att du kommer få några ärr, men det kan klia en del. De försvinner dock efter en till två veckor.

Om du får sårskorpor eller blåsor är det extra viktigt att du följer skötselråden noga.

Behandlingsdagen

Det är väldigt viktigt att man kyler huden på det behandlade området under det första dygnet efter behandlingen. Svullnaden och inflammationen i huden kommer då att lägga sig mycket fortare och framförallt risken att det blir några blåsor kommer minska betydligt.

Man kan kyla med en kylpåse, isbitar eller något annat kallt från frysen, dock är det är viktigt att man inte kyler för länge varje gång. Om man kyler mer än några minuter åt gången så finns det risk att man kan få köldskador, vi rekommenderar därför att kyla många korta gånger under dagen istället för ett flertal längre. Det bästa sättet är att trycka det på och av ett par sekunder i taget.

Linda gärna in kylpåsen i kökshandduk .

Det väldigt bra om du håller det behandlade området ovanför hjärtat när det finns möjlighet under dagen. Detta är särskilt viktigt för tatueringar på underbenet, vristen eller foten

Det kommer hjälpa till att dämpa svullnaden .

Det finns lite olika vävnadsreaktioner som kan uppstå efter varje behandling.

Följande symptom är normala efter en laserbehandling:

• Behandlingsområdet är svullet

• Behandlingsområdet förefaller vitt, rosa eller rött

• Behandlingsområdet har små blödningar, blåsor och rodnad

• Det har bildats blåmärken runt behandlingsområdet

De flesta reaktionerna brukar lägga sig efter 1-2 veckor, beroende på person till person. Däremot tar det oftast lite längre tid innan rodnad lägger sig.

Dagarna efter och fram tills nästa behandling

Om behandlingsområdet fortfarande känns svullet eller bränns dagen efter behandlingen så är det en bra idé att fortsätta kyla tatueringen. Annars behövs det inte.

• Rakning bör undvikas i det behandlade området tills det är helt läkt ( 5-10 dagar )

• Ibland kan hudytan bli lite sårig, om du upplever detta kan du kan täcka området med en kompress några dagar. Vi rekommenderar Apoteas non-stick, men tänk på att det även behöver kunna andas.

• Efter behandlingen ska du smörja med med aloe vera kräm. Smörj in din tatuering 3-4 gånger per dag tills huden har återhämtat sig igen. Om du får blåsor behöver du inte smörja in tatueringen, då låter du istället den vara helt och hållet för att få läka ifred.

• Undvik bastu och bad i minst sju dagar efter behandling för att minimera exponeringen för bakterier. Om det har bildats en skorpa, blåsor eller om huden blivit sårig så får du istället vänta tills huden har blivit helt återställd.

• Klia inte sönder blåsor och sårskorpor.Det är en av de vanligaste orsakerna till infektion och ärrbildning.

• Om du kommer att vistas i solen så måste du använda en solkräm med en solskyddsfaktor på 30 (helst 50 )eller högre över området 3 månader efter behandlingen och du bör du även täcka den behandlade ytan med kläder/kompress.

• Ifall det har bildats en sårskorpa på det behandlade området så kan du smörja in det med vitt vaselin, det hjälper att hålla skorpan mjuk. Det är en oparfymerad produkt som är lämplig för allergiker.

• Precis som när din tatuering var ny så bör du undvika smutsiga och dammiga miljöer den första tiden, så minskar du risken för infektion.

Vänta med fysiska aktiviteter och träning eller liknande aktiviteter som belastar kroppen under de första dagarna efter behandlingen. Desto större tatuering du har desto längre bör du vänta. Låt kroppen få en chans att ta hand om bläcket och läka huden innan du utsätter den för den extra stress som ett träningspass innebär.

Blåsor

Blåsor är en normal reaktion som i vissa fall uppkommer. Vissa får det oftare än andra och det skiljer sig från gång till gång om man får det eller inte. Om det inte blir några blåsor så betyder det inte att behandlingen varit mindre effektiv eller att den inte skulle fungera. Ibland reagerar kroppen genom att bilda blåsor över tatueringen, medan andra gånger inte. Oavsett så fungerar behandlingen lika bra.

Det är väldigt viktigt att man inte petar på blåsorna så att dem går sönder. Om en blåsa spruckit är området som ett stort öppet sår, vilket betyder att man måste vara extremt noga med att hålla det rent så att ingen infektion uppstår. Även hur lång tid man har blåsorna varierar mellan personer och behandlingar. Men det är inte ovanligt att det kan ta 1-2 veckor innan de lägger sig av sig självt. Du kan använda non-stick kompresser för att skydda blåsorna. Vi rekommenderar Apotek hjärtats egna sterila kompresser.

Läkning

Läkningsprocessen kan ta allt från 5 till 25 dagar (eller mer). Infektioner är mycket sällsynta, men om efterbehandlingen inte följs kan det inträffa.

Tecken på att du fått en infektion kan vara dålig lukt från behandlingsområdet, röda ränder, gul-grön vätska från huden, feber och smärta. Om du misstänker att du fått en infektion eller om du har några frågor eller funderingar, så är det bara att ringa eller maila oss så ska vi hjälpa dig.

aesthetics awards2017.JPG

Vi använder prisbelönta StarWalker MaQX.