Tatueringsborttagning

Har du ångrat eller tröttnat på din tatuering? Då hjälper vi dig gärna!

Vi använder det senaste inom högteknologisk laserutrustning “Fotona Starwalker” i kombination med Frac T, en unik förbehandling där man med laser gör små kanaler i huden för att effektivt ta bort din tatuering. Via Frac T når laserbehandlingen djupare ner i huden och förstör pigment med bättre resultat.

För bästa resultat krävs flera behandlingar med minst 6-8 veckors mellanrum, detta för att kroppen ska hinna göra sig av med de färgpigment som splittras vid varje behandling.

Tatueringen bleknar till slut bort helt eller lämnar eventuellt en skugga kvar på huden.

Tatueringsborttagning med laser

En laserbehandling påverkar huden på ett sätt som enklast kan liknas vid ett ytligt brännsår. Du blir röd och svullen och ibland kan du få blåsor. Eftervården är ungefär likadan som efter du tatuerat dig.

Många upplever en svullnad och ömhet på det behandlade området, men det släpper som regel efter någon dag.

Vissa reagerar med en sårskorpa eller blåsor inom 8-72 timmar. Det är ingen fara och inte någon indikation på att du kommer få några ärr, men det kan klia en del. De försvinner dock efter 1-2 veckor.

Om du får sårskorpor eller blåsor är det extra viktigt att du följer skötselråden noga.

Behandlingsdagen

Det är väldigt viktigt att du kyler huden på det behandlade området under det första dygnet efter behandlingen. Svullnaden och inflammationen i huden kommer då att lägga sig mycket fortare och framförallt risken att det bildas blåsor kommer minska betydligt.

Du kan kyla med tex en kylpåse (linda in i en kökshandduk), dock är det viktigt att du inte kyler för länge på området. Om du kyler mer än några minuter åt gången finns det risk att du kan få sköldskador, vi rekommenderar därför att istället kyla ett flertal korta gånger under dagen. Det bästa sättet är att trycka kylpåsen “på och av” ett par sekunder i taget.

Det är bra om du riktar det behandlade området uppåt (ovanför hjärtat) när det finns möjlighet under dagen. Detta är särskilt viktigt för tatueringar på underbenet, vristen eller foten. Det hjälper till att dämpa svullnaden.

Följande symptom är normala efter en laserbehandling:

• Behandlingsområdet är svullet

• Behandlingsområdet förefaller vitt, rosa eller rött

• Behandlingsområdet har små blödningar, blåsor och rodnader

• Det har bildats blåmärken runt behandlingsområdet

De flesta reaktioner brukar lägga sig efter 1-2 veckor, detta är dock individuellt. Däremot tar det oftast lite längre tid innan rodnaden lägger sig.

Dagarna efter och fram tills nästa behandling

Om behandlingsområdet fortfarande känns svullet eller bränns dagen efter behandlingen är det en bra idé att fortsätta hålla området nerkylt (annars behövs det inte).

• Rakning bör undvikas i det behandlade området tills det är helt läkt (5-10 dagar)

• Ibland kan hudytan bli lite sårig, om du upplever detta kan du kan täcka området med en nonstick-kompress några dagar, men tänk på att det även är viktigt att lufta området.

• Efter behandlingen ska du smörja med vitt vaselin ca 4 gånger per dag tills huden har återhämtat sig. Om du får blåsor bör du inte smörja, då låter du området istället läka ifred.

• Undvik bastu och bad i minst 7 dagar efter behandling för att minimera exponering för bakterier. Om det har bildats en skorpa, blåsor eller om huden blivit sårig bör du istället vänta tills huden har blivit helt återställd.

• Klia inte sönder blåsor och sårskorpor. Det är en av de vanligaste orsakerna till infektion och ärrbildning.

• Om du ska vistas i solen bör du smörja in området med en solskyddsfaktor 50 spf tre månader efter behandling och du bör även täcka den behandlade ytan med kläder/nonstick-kompress.

• Ifall det har bildats en sårskorpa på området kan du smörja med vitt vaselin, det hjälper till att hålla skorpan mjuk.

• Precis som när din tatuering var ny bör du undvika smutsiga och dammiga miljöer den första tiden, då minskar risken för infektion.

Vänta med fysiska aktiviteter som belastar kroppen under de första dagarna efter behandling. Desto större tatuering du har desto längre bör du vänta. Detta för att kroppen ska få en chans att läka i lugn och ro.

Blåsor

Blåsor är en normal reaktion som i vissa fall uppkommer. Om det inte blir några blåsor betyder det inte att behandlingen varit mindre effektiv. Ibland reagerar kroppen genom att bilda blåsor, ibland inte. Oavsett fungerar behandlingen lika bra.

Det är väldigt viktigt att inte röra blåsorna så att de spricker. Om en blåsa spruckit är området som ett öppet sår, vilket betyder att man måste vara extremt noga med att hålla det rent så att ingen infektion uppstår. Även hur lång tid man har blåsorna varierar mellan person och behandling, det kan ta ca1-2 veckor innan de lägger sig. Använd nonstick-kompress för att skydda blåsorna, byt ut dessa flera gånger per dag så att det behandlade området även får möjlighet att luftas.

Läkning

Läkningsprocessen tar allt från 5-25 dagar (eller mer). Infektioner är mycket sällsynta, men om efterbehandlingen inte följs kan det inträffa.

Tecken på att du fått en infektion kan vara dålig lukt från behandlingsområdet, röda ränder, gul-grön vätska från huden, feber och smärta. Om du misstänker att du fått en infektion eller om du har några frågor eller funderingar ska du givetvis kontakta oss.

aesthetics awards2017.JPG

Vi använder prisbelönta StarWalker MaQX.